Suomalainen 4dBarn koulutti Japanissa lypsyrobottinavetoista

4dBarn Oy:n maailmanlaajuista kokemusta robottinavettojen toiminnallisesta suunnittelusta ja valmennuksesta arvostetaan myös Japanissa. Suomalaiset asiantuntijat arkkitehti Jouni Pitkäranta ja eläinlääkäri Virpi Kurkela kutsuttiin asiantuntijoiksi Total Herd Management Service – yrityksen järjestämään seminaariin 30.10.2019 Hokkaidoon. Paikalla oli runsaslukuinen yleisö robottilypsystä kiinnostuneita maidontuottajia ja asiantuntijoita.

Seminaari 30.10.2019 Nemuro, Hokkaido, Japani

- Arkkitehti Jouni Pitkäranta kertoo, että Japanissa on suuri mielenkiinto lypsykarjatilojen automatisointiin. Työvoimasta on pula ja sitä on vaikea saada maitotiloille. Suuri työmäärä ei myöskään houkuttele nuorta polvea jatkajiksi. Hokkaidon saarella on liki 6140 maitotilaa, joista vain 5 %:lla on lypsyrobotit.

- 4dBarnin lähestymistapa on ainutlaatuinen. Ennen kuin piirretään yhtään viivaa käymme yrittäjien kanssa läpi kaikki robottinavetan työrutiinit ja karjanhoitokäytännöt. Valmennuksessa käytetään hyväksi LEAN -oppeja, jotka on alun perin Japanissa Toyotan tehtaalla kehitetty. Tavoitteena on sujuva arki eli tehokkaat työtavat tinkimättä yhtään lehmien hyvinvoinnista, 4dBarnin toimitusjohtaja Virpi Huotari kertoo.

4dBarn Oy:n palvelut keskittyvät robottinavetan työajan käytön tehostamiseen sujuvien työrutiinien, suunnitellun lehmäliikenteen ja portituksen avulla. Jokaisen navetan pohjapiirros tehdään kunkin maitotilayrityksen oman johtamisen ja tavoitteiden pohjalta. 4dBarn varmistaa suunnittelemiensa navettojen toimivuuden ja työn sujuvuuden seuraamalla ja mittaamalla navetan työnkäyttöä sen valmistumisen jälkeen. Yrityksen ainutlaatuinen kansainvälinen vertailuaineisto kertoo parantamispotentiaalin.

- Olemme esitelleet japanilaisille tänä vuonna uusia tai peruskorjattuja 4dBarn -pihattoja sekä etenkin ammattitaitoisia maitoyrittäjiä. Vieraamme ovat olleet vaikuttuneita suomalaisesta osaamisesta ja nyt olemmekin jo aloittaneet kolme suunnittelukohdetta Hokkaidon saarelta, Huotari iloitsee.

- Loppuvuosi huipentuu marraskuussa järjestettävään kansainväliseen 4dBarn Dairy Welfare seminaariin. Hyvinkään tapahtuman pääpuhujat tulevat Wisconsinin yliopistolta ja aiheina ovat vastapoikineiden lehmien hyvinvointi, pihattojen viilennys sekä sujuvat työrutiinit, muistuttaa eläinlääkäri Virpi Kurkela.

Tiedote 31.10.2019 pdf

SNS